Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2005r. pod kierunkiem nauczyciela przedsiębiorczości mgr Marka Szumachera – III LO.
Na podstawie przeprowadzonej badań pt: “Handel w Internecie” można dojść do kilku wniosków, które mogą być pomocne podczas planowania własnego internetowego biznesu. Należy jednak pamiętać iż grono ankietowanych jest tylko i wyłącznie społecznością uczniowską w liceum ogólnokształcącym. Nadaje to wynikom wymiar przyszłościowy ponieważ to właśnie ci młodzi ludzie będą niedługo w wieku produkcyjnym i to oni będą mieli największy udział na rynku zbytu.
Wnioski:
- Większość ankietowanych korzysta z Internetu kilka razy dziennie, daje to stosunkowo dużą grupę potencjalnych klientów.
- Najczęstszym miejscem wykorzystania Internetu jest domowe zacisze, można się spodziewać iż ta sytuacja nieznacznie ulegnie zmianie na rzecz dostępu w miejscu pracy. Nie zmienia to jednak najwyższej pozycji stanowiska domowego. Dzięki tej informacji można założyć iż sprzedaż przedmiotów potrzebnych w domu o których pamiętamy siedząc przy komputerze będzie istotna.
- Jeśli chodzi o styczność z internetową sprzedażą zdecydowana większość zapewniła iż w przyszłości ma zamiar korzystać z takiego rodzaju handlu. Jest to ponownie prognostyk dużego zainteresowania tą formą transakcji w przyszłości.
- Najpopularniejszymi przedmiotami handlu internetowego okazały się części komputerowe – najgorszymi zaś artykuły spożywcze. Można w tym dostrzec pewną zasadę – klienci czują się pewni kupując przedmioty identycznie powtarzalne jak np. aparaty fotograficzne. Nie mają zaś przekonania do artykułów które zmieniają swoją postać a jednocześnie nie mają swoistej gwarancji.
- Większość ankietowanych uważa, iż zakupy przez Internet są bezpieczne, jeśli w najbliższym czasie to zaufanie nie zostanie zaniedbane – można się spodziewać tylko i wyłącznie tendencji wzrostowej.
- Najdogodniejszą formą płatności dla klientów jest przelew bankowy – prawdopodobnie również za pośrednictwem Internetu. Płatność przy odbiorze jest również akceptowana. Ciągle nie są używane karty płatnicze – w związku z tym możliwość takiej płatności nie jest w tej chwili wymagana, choć możemy przewidywać że zmieni się to w ciągu najbliższych 10 lat.
- Jeśli chodzi o najbardziej istotną strefę w handlu elektronicznym – jest nią dostępna oferta, jeżeli klientowi na tym właśnie najbardziej zależy to musimy mu zapewnić odpowiedni wachlarz asortymentowy. Szata graficzna portalu okazała się być rzeczą wtórną po sprawach finansowych.
- Większość ankietowanych dobrze ocenia możliwości rozwoju rynku internetowego w przyszłości, znowu potwierdza się teza o dobrych rokowaniach tej dziedziny handlu w przyszłości.
HANDEL INTERNETOWY – pdf (883 kB)
HANDEL INTERNETOWY – pdf (883 kB)